Wspomniany w temacie test pozwala ocenić lateralizację ręki, oka, oraz nogi. Zadania w nim zawarte wyglądają następująco:
1.
Próba rąk:
- odkładanie
kart
(pomoce: 32 karty pasjansowe, stoper) - zadaniem dziecka jest jak najszybsze
położenie kart jedna na drugą. Dziecko bierze karty do wybranej przez siebie
ręki i przekłada po jednej na druga talię. Wcześniej nauczyciel demonstruje
wykonanie zadania.
Włączamy stoper, gdy dziecko bierze
pierwszą kartę i zatrzymujemy, gdy położy ostatnią. Jeżeli dziecko upuści kartę
lub weźmie dwie na raz, nie pozwalamy mu podnosić tych kart i przerywać
odkładania, natomiast na końcu doliczamy za każdą kartę po jednej sekundzie do
ustalonego czasu odkładania.
Następnie dziecko wykonuje próbę drugą
ręką. Możemy poprzestać na jednokrotnym wykonaniu próby każdą ręką, jeżeli
stosunek uzyskanych czasów wynosi 2 do 3. Jeśli tak nie jest, przeprowadzamy
próbę 3 razy każdą ręką. Uznajemy przewagę tej ręki, którą dziecko odkładało
karty krócej przynajmniej o 3 sekundy. Jeżeli nie ma różnicy lub jest ona
mniejsza stwierdzamy, że sprawność rąk jest jednakowa.
- Marionetka
- próbę wykonujemy w pozycji stojącej. Rękę odchyloną w bok unosi się do góry
zginając równocześnie w łokciu pod kątem prostym. Ramię – ustawione poziomo,
przedramię – pionowo. Dłonią i przedramieniem wykonuje się ruchem ciągłym
obroty w jedną i drugą stronę wokół tej samej osi raz jedną raz drugą ręką.
Obserwujemy sprawność wykonywania zadania ręki prawej i lewej. Na przewagę
jednej ręki nad drugą wskazuje większa płynność i szybkość ruchów, a także brak
współruchów.
UWAGA! Całkowita niezdolność do
wykonania ruchu „marionetka” wskazuje na poważne zaburzenia ruchowe. Należy
wówczas wykonać badania neurologiczne.
2.
Próba oczu:
- patrzenie
przez dziurkę w kartonie (pomoce: karton o wymiarach 25 cm
na 15 cm z otworem w środku o średnicy 0,5 cm)
Zadaniem dziecka jest patrzenie przez
otwór na jakiś przedmiot:
-
trzymając karton w obu rękach,
-
trzymając karton w lewej ręce,
-
trzymając karton w prawej ręce.
Notujemy, do którego oka przybliża otwór
w kartonie. Jest to oko kierujące, wiodące.
- Kalejdoskop
- dziecko
zagląda w kalejdoskop. Drugie oko musi zamknąć. Powtarzamy próbę kilka razy i
notujemy, którym okiem dziecko patrzy.
3.
Próba nóg:
- klasy
(pomoce: drewniany klocek o powierzchni 5 cm na 5 cm i wysokości 3 cm) -
zadaniem dziecka jest przesuwanie klocka tak, jak przy grze w klasy. Notujemy
wybór nogi. Polecamy wykonać to samo drugą nogą. Porównujemy sprawność obu nóg.
- kopanie
(pomoce: klocek j.w.) - zadaniem dziecka jest kopnięcie klocka tak, jak piłki.
Powtarzamy próbę kilkakrotnie. Notujemy wybór nogi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz