Można korzystać z pomocy specjalistów:
* zajęcia logopedyczne - mające na celu korygowanie wad i zaburzeń mowy
przez ćwiczenia i
wykorzystywanie pomocy audiowizualnych
* terapia pedagogiczna - której celem jest wspomaganie osób z
trudnościami w uczeniu się
wynikającymi z nieprawidłowości w funkcjonowaniu
mózgu
* terapia przez pracę - zajęcia rehabilitacyjne dla osób z
zaburzeniami funkcji motorycznych i
niepełnosprawnych fizycznie
Można też ćwiczyć w warunkach domowych:
* ćwiczenia grafomotoryczne
* zabawy na lokalizację i orientację w przestrzeni:
- orientacja w schemacie ciała
- wyobrażanie sobie sadu i zrywanie owoców np. z górnej, prawej gałęzi
* ćwiczenia kształtujące zaburzoną sprawność manualną:
- oburęczne malowanie dużych kół
- lepienie z gliny lub plasteliny
- haftowanie
- nawlekanie koralików
Źródło:
1. Healey J., Leworęczność. Jak
wychować leworęczne dziecko w świecie ludzi praworęcznych,
GWP, Gdańsk 2003,
s.51
2. Bogdanowicz M.,
Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1989, s. 31
3. Czajkowska I., Herda K.,
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP,
Warszawa 1997
4. Skibińska H., Praca
korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu,
Wydawnictwo uczelnianie WSP, Bydgoszcz 1996, s. 128-129
Przy zaburzeniach lateralizacji, nie pozwalamy dziecku malować oburącz ponieważ utrwalamy to że dziecko posługuje się dwoma rękami, a nie dominującą jedną ręką
OdpowiedzUsuń