30.05.2012

Trudności dziecka z zaburzeniami lateralizacji - pisanie


Mylenie liter o podobnych kształtach, a o innym położeniu i kierunku tzw. statyczne 
odwracanie liter (inwersja statyczna); b-d, p-b, u-n, w-m (podobnie jak w zaburzeniach funkcji
wzrokowej i orientacji przestrzennej).
Dynamiczne odwracanie liter – zmiana kolejności, przestawianie ich, błędne odtwarzanie liter.
W początkach nauki, głównie przy lateralizacji skrzyżowanej może wystąpić pismo lustrzane,
zwierciadlane odbicie symboli literowych i cyfrowych. Zniekształcenie graficznej strony pisma.
CIEKAWOSTKA:
Osobom leworęcznym łatwiej jest pisać litery zwykłe niż litery drukowane dlatego powinno się je
uczyć specjalnej, zmodyfikowanej wersji pisma zwanej alfabetem DeNealian, który jest formą
pośrednią pomiędzy drukiem a pismem
 
 
Źródło: 
1. Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu,
Wydawnictwo uczelnianie WSP, Bydgoszcz 1996, s. 119
2. Healey J., Leworęczność. Jak wychować leworęczne dziecko w świecie ludzi praworęcznych,
GWP, Gdańsk 2003 s.58


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz